Saturday, September 19, 2009

takbir raya

lafaz takbir raya

Maksud takbir :

"Allah maha besar. Tiada tuhan melainkan Allah, kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya, dengan ikhlas untuk agama (Islam), walaupun dibenci oleh golongan yang menyekutukan Allah.


"Tiada tuhan melainkan Allah Yang Esa yang benar janji-Nya, yang memuliakan tentera-tenteraNya (tentera Muslimin) yang menolong hamba-Nya (dengan) mengalahkan tentera Ahzab (tentera bersekutu yang diketuai oleh kaum musyrikin serta kaum Yahudi dan Nasrani) dengan keesaan-Nya."


"Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha Besar Allah Yang Maha Besar dan untuk Allah-lah segala puji-pujian."
-------------------------------------------------------------------------------------

Sayu rasa hati mendengar BABAH bertakbir kat dalam surau. Tak tertahan hati bile terdengar suara yang berkumandang menyusuk jiwa dan kalbu. Aku cube bertakbir sekali memuji KEAGUNGAN ILAHI. Minit pertama terdengar suara imam bertakbir, aku dapat menahan lagi, Tapi setelah mikrofon dihulurkan ke babah. Terus aku kebelakang. Mencari tempat persembunyian. Air mata dah membasahi pipi. Tak tahan aku mendengar.
Aku pun tak tau kenapa? Macam persoalan yang timbul dalam diriku ini ...


(AZIZI... KAU PATUT MAAFKAN DIRI KAU DULU ZIZI!!) ( AZIZI.. BETULKE TINDAKAN YANG KAU BUAT INI??)

YA ALLAH .. AKU HANYA BERSERAH PADAMU.. JIKA TINDAKAN KU INI MEMANG DAH TERCATAT DALAM KEHIDUPAN AKU .. AKU REDHA ... AKU HANYA MERANCANG .. HANYA PADAMU AKU SERAHKAN.. BAGILA AKU KEKUATAN UNTUK MENERUSKAN HARI-HARI YANG MENDATANG.

-------------------------------------------------------------------------------------

SELAMAT HARI RAYA AIDULFITRI KEPADA SESIAPA YANG MEMBACA BLOG NI. AMPON DAN MAAF JIKA TERSALAH PERKATAAN . TERLANJUR PERBUATAN . TERSINGGUNG HATI . TERKASAR BAHASA .
SEMOGA BERBAHAGIA DISAMPING KELUARGA YANG TERCINTA .

SALAM IKHLAS

AZIZI SAMSUDIN
azizis@malaysiaairlines.com

No comments: