Wednesday, September 23, 2009

Rahsia Enam Hari Di Bulan Syawal


Bulan Ramadhan kita diwajibkan berpuasa selama sebulan.Selepas bulan Ramadhan kita akan menempuh bulan Syawal.Dalam bulan Syawal kita digalakkan berpuasa selama 6 hari.Berpuasa selama enam hari di bulan Syawal seolah-olah kita berpuasa selama setahun.

Perkara ini disandarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa berpuasa di bulan Ramadan dan diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, maka ia adalah seperti berpuasa selama setahun.” (Riwayat Muslim dan Imam Ahmad).


Kalau seseorang itu melakukan 30 hari puasa Ramadan, setiap hari diganjari dengan 10 pahala, ia bermakna seseorang itu telah berpuasa 300 hari, ditambah dengan enam hari di bulan Syawal, ia akan menjadikan 360 hari bagaikan satu tahun pahala berpuasa.

Marilah kita sama-sama rebut peluang keemasan ini sebelum terlambat.Kalau sebulan kita boleh berpuasa , takkan enam hari tidak boleh.Bulan Syawal tidak menunggu kita , sebalik meninggalkan kita secara beransur-ansur.
---------------------------------------------------------------
Tarikh : 23 Sept 2009
Masa : 5.45am
Lokasi : Dalam bilik

Hari nie aku baru nak mule try cube puase 6. Selama nie x tau pun hikmah berpuase 6 nie . Setakat dengar je . Mak ngan babah dah puase 2 hari dah . Aku baru nak mulekan hari nie. Harap-harap semua akan berjalan ngan lancar . Tadi tgk pic lama2 .. tibe2 tekeluar gamba g umrah dulu. terus la post dalam nie .. RINDU lak nak g sana .. Ape lagi ?? rebutla peluang untuk berpuase di bulan Syawal ini . Tidak tentu lagi kita akan dapat berpuase seperti biase pada tahun hadapan . Selagi kite tak mulekan ,bile lagi nak mule . Aku pun bukan la baik sangat. Tapi sekurang-kurangnye x salah kan kalau kite saling ingat mengingati sesama manusia .. bak kate Ustazah Norbaiyah.. (anda buat .. anda dapat ... )

Renung-renungkan dan selamat beramal ..

azizis@malaysiaairlines.com

2 comments:

amirul usheruff dzulkarnain said...

kata kau..insaf kejap..unta tu mmg pandai pose..

azizisamsudin said...

aku g ladang unta minum susu unta ,, KAU ADE?